Stangesangen – ny låt fra Mjøsfolk

Tittel "Stangesangen - Mjøsfolk" lagt over bilde av kornåkre ned mot Mjøsa

Gruppa MjøsFolk fikk i 2019 oppdraget med å tonesette dikt av Stange-dikteren Ingeborg Refling Hagen i anledning Ingeborgdagene og jubileumsåret 2020.

Jubileumsåret 2020 markerer at det er 125 år siden Ingeborg Refling Hagen ble født og 100 år siden hun utgav sin første bok.

MjøsFolk har tonesatt tilsammen 13 dikt og skulle i april ha spilt dette for publikum på Fredheim, hjemstedet til Ingeborg.

Koronaviruset gjorde at dette ble utsatt til høsten, men mens vi venter på det kan vi nå gi dere en smakebit på en av låtene, nemlig Stangesangen.

Gitarist Frode Berntzen har lagd melodien til diktet: «I forbindelse med at MjøsFolk har tatt på seg oppdraget med å tonesette dikt av Ingeborg Refling Hagen delte vi en bunke bøker mellom oss nærmest tilfeldig. Da jeg åpnet Vårvåt lørdagskveld (Aschehoug, 1984) var det første som slo mot meg diktet Stangesangen. Den gikk selvfølgelig rett til hjertet på en gammel romedøl og jeg kastet meg over den for å prøve å få med meg den begeistringen jeg leste i teksten, over i musikken.»

Sangen slippes på selveste 17. mai og kan da lastes ned og kjøpes på iTunes og lyttes til på Spotify ol.