Ingeborgdagene 2019: For jeg kjenner livet lever

Fredag 1. februar startet Ingeborgdagene 2019 med programmet «For jeg kjenner livet lever», et møte mellom matkultur, dikt, fortelling, dans og musikk.

Atlungstad brenneri sto for matopplevelsen, og hadde hentet inspirasjon fra det Fredheimske kjøkken for å sette sammen menyen.

Hallvord Reiar Michaelsen Steen hadde valgt ut dikt og prosa av Ingeborg Refling Hagen, og fortalte litt om hennes liv og skjebne. Opplesningen fikk ekstra dimensjoner gjennom musikk og dans. James Dickenson spilte piano, og Beret Roksvåg Stølen og Cecilie Sleppen Ålskog danset til tekstene.

De fire utøverne ga publikum en flott og særpreget opplevelse knyttet til stedet Fredheim og dikteren Ingeborg Refling Hagen, men viste også at tekstene har aktualitet i vår samtid. Det ga publikum stoff til ettertanke.

Ingeborgdagene arrangeres i samarbeid mellom Stange kommune og Ingeborg Refling Hagens kulturhus Fredheim.