«Møtet med tsjekkerne» på Stange bibliotek

Sigrid Salen holder foredrag. Foto: Bjørg Dystvold Nilsson

I 1946 arrangerte Eleanor Roosevelt den internasjonale kvinnekonferansen «The world we live in – the world we want» i New York. Den samlet kvinner fra hele verden, mange av dem hadde deltatt i motstandsarbeid mot nazismen under andre verdenskrig.

Fra Norge deltok forfatteren Ingeborg Refling Hagen fra Tangen, som hadde vært aktiv i motstandsarbeid mot den tyske okkupasjonen av Norge, og som på grunn av dette hadde sittet i fangenskap fra 1942-44. På konferansen møtte hun den tsjekkiske legen Vlasta di Lotti. Det ble starten på et livslangt vennskap, og gjennom Vlasta kom det flere tsjekkere til Fredheim.

Den 22. mars arrangerte foreningen Ingeborg Refling Hagen kulturhus – Fredheim et foredrag om tsjekkerene på Fredheim, i samarbeid med Stange bibliotek. I underkant av 30 personer hørte Sigrid Salen holde foredrag om «Møtet med tsjekkerne». Britt-Karin Kippersund las diktet «Ved det runde bord i Kortright» der Ingeborg forteller om Vlastas skjebne.

Britt-Karin Kippersund leser opp. Foto: Bjørg Dystvold Nilsson

Forbindelsen mellom Tangen og Praha er en del av en bemerkelsesverdig og internasjonal del av Hedemarkens etterkrigshistorie.

Kulturhus Fredheim takker Sigrid Salen og Britt-Karin Kippersund for foredrag og opplesning, og Stange bibliotek for godt samarbeid.