Kulturhus Fredheim feirer Milada Blekastad-jubileet

Utstillingsåpning. Foto: Bjørg Dystvold Nilsson

I 2017 var det 100-årsjubileum for Milada Blekastad, norsk-tsjekkisk litteraturhistoriker og oversetter. I samarbeid med Stange bibliotek og Elg, z. s. markerer Kulturhus Fredheim jubileet med å sette opp vandreutstillinga Den usynlige broen om Milada på Stange bibliotek.

Unger spiller «Salt framom alt». Foto: Bjørg Dystvold Nilsson

Den 12. mars var det utstillingsåpning. Et 30-talls frammøtte opplevde det tsjekkiske eventyret Salt framom alt framført av barn fra Bygdø allé barne-suttung før Eva Spira fortalte om arbeidet med å lage vandre-utstilling. Petter Mohn forelas om tsjekkisk historie og myter som Milada presenterer i boka Millom aust og vest.

Foredrag v/ Petter Mohn. Foto: Bjørg Dystvold Nilsson

Kulturhus Fredheim takker alle bidragsytere for en flott utstillingsåpning og oppfordrer alle til å stikke innom Stange bibliotek for å få sett Den usynlige broen. Vi minner også om foredraget møtet med tsjekkerne ved Sigrid Salen den 22. mars.