Wergelandsfesten - på kjærlighetens gjestfri fat

Tangen kirke, , kl.

«På kjærlighetens gjestfri fat»

Arrangement i anledning Henrik Wergelands fødselsdag

Tangen kirke, lørdag 11. september kl. 16:00 – 17:30

Heller ikke i år kunne Wergelandfesten på Fredheim bli en myldrende familiedag i juni på grunn av koronapandemien. I stedet holdes et storslått arrangement i Tangen kirke hvor Wergelands liv, tanker og ord blir omkranset av musikk.

• Den dyktige, unge folkemusikeren Trygve Liahagen (Ottestad, nylig tildelt Drømmestipendet av 2021) spiller slåtter fra Hedmarkstradisjonen og jødisk musikk (Klezmer).

• Wergelands første møte med en jøde. Utdrag fra Hassel-Nødder. Tablå ved Anders Kippersund

• Norge fikk en av Europas frieste konstitusjoner i 1814. Hvordan kunne den da inneholde en paragraf som stengte jøder ute fra riket? Henrik Wergeland kjempet innbitt for å få paragrafen opphevet, men hva vet vi om hans fars kamp for å få den innført? Idehistoriker Håkon Harket har mer enn noen forsøkt å svare på disse spørsmålene. Det er en begivenhet at han nå kommer til Tangen med kåseriet «JØDENE I VÅRE TANKER. Med vekt på bidrag fra Henrik og Nicolai Wergeland».

Under krigen ble jødeparagrafen innført på nytt, og Ingeborg Refling Hagen var blant dem som tidlig motarbeidet et økende jødehat. Vi ser fram til en innholdsrik feiring av Henrik Wergelands fødselsdag 2021.

Øvrige medvirkende: Lucas Frydenlund-Arnesen og Siri Lappegård; Dagne Groven Myhren, Olaug Kristine Bringager, Hanna Elgvin, Mette Elise Nordrik, Reidun Riisehagen og Elin Skagestad; Vidar Olaussen og Petter Mohn

Håkon Harket

Håkon Harket er idéhistoriker og forfatter av bøker om antisemittismens historie. For sin fremragende formidling er han prisbelønnet av Den norske historiske forening. Tidligere virket han som kulturjournalist i Aftenposten før han etablerte Press forlag som han siden har ledet.

Trygve Liahagen

Trygve Liahagen (19 år) fra Ottestad, studerer utøvende folkemusikk ved Norges Musikkhøgskole og spiller både hardingfele og fele. Med et kraftig og tydelig utrykk drar Trygve med seg publikum inn i sin musikalske verden. Nylig ble han tildelt det gjeve «Drømmestipendet», og her er en av slåttene han brukte ved søknaden: https://www.youtube.com/watch?v=Mdv3djBCo28&ab_channel=TrygveLiahagen

Dagne Groven Myhren

Dagne Groven Myhren er litteraturforsker og folkemusiker. Hun var tilknyttet Universitetet i Oslo i over 30 år inntil hun ble pensjonert fra sin professorstilling i 2003. Til Henrik Wergelands diktning har hun inngående kjennskap. Hun er en solid forvalter av norsk folkemusikk, er yngste datter av Eivind Groven (som var gift med Ingeborg Refling Hagens yngste søster) og har laget mange melodier, bl.a. til dikt av Wergeland.

Anders Kippersund

Anders Kippersund har bakgrunn fra Suttungteatret på Tangen og er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og Finska Teaterhögskolan i Helsinki. Han er ansatt i Turnékompaniet, og han er blant driverne av Hamar Teater. Han har samarbeidet med Ingeborg Refling Hagens kulturhus Fredheim om seminarer på Hamar Teater knyttet til Wergelands dramaer De sidste Kloge og Den indiske Cholera.

Foto: Jonas J. Tomter