Sju Slag med Hege Duckert

Foredraget «Sju slag» tar for seg en serie offentlige debatter om kvinners deltakelse i samfunnet, fra slutten av 1800-tallet og frem til stemmeretten i 1913. Gjennom disse debattene forsøker Hege Duckert å belyse tendenser vi ser helt frem til i dag: Hvorfor kvinner tjener mindre enn menn, hvorfor vi skiller mellom forfattere og kvinnelige forfattere, skepsisen til kvinnelige idrettsutøvere, det kjønnsdelte arbeidsmarkedet og synet på kvinner som tar plass i offentligheten.

Hege Duckert

Hege Duckert er journalist og forfatter, og arbeider nå som stabssjef i NRK. Hun har tidligere vært kulturredaktør i NRK og redaktør i Dagbladet. Hennes første bok var Men jeg har jo ingenting å ha på meg, om motens historie. Siden har hun blant annet gitt ut Mitt grådige hjerte, om fire kvinner hun beundrer: Simone de Beauvoir, Frida Kahlo, Karen Blixen og Billie Holliday, reiseguiden Paris. 100 unike opplevelser og Summen av små ting. Fra symaskin til selfiestang: 25 ting som forandret Norge. I 2021 ga hun ut boka Norsk kvinnehistorie på 200 sider og i 2023 Katti Anker Møller.