Kvinners situasjon i Iran

Foto: Javad Montazeri / Ingri Fjestad

Asieh Amini er en iransk journalist, poet og menneskerettsaktivist. Hun kom til Norge for tolv år siden som fribyforfatter, da arbeidet hennes gjorde det farlig for henne å være i Iran. Hun har spesielt jobbet med kvinner og jenters situasjon i Iran. Amini er en nær kollega og venn av Narges Mohammadi, som fikk fredsprisen i 2023 for sin rolle i den pågående revolusjonen som kjennetegnes av slagordet Kvinne - Liv - Frihet.

Ellen Fjestad er forfatter og bonde. På gården sin i Ottestad har hun en kunstnerbolig, en Artist in Residence, for forfulgte forfattere. Her hadde Asieh Amini et tre-måneders arbeidsopphold i 2021.

Møt Amini og Fjestad i samtale om jenter og kvinners situasjon i Iran i dag, om hvordan Narges Mohammadi har klart å være en så sterk stemme, selv fra innsiden av det beryktede Evin-fengselet, og om hvordan Mohammadi har det i dag.

Asieh Amini

Asieh Amini er poet, forfatter og samfunnsdebattant med en journalistisk bakgrunn. Hun er kulturviter og utdannet ved NTNU i Tverrfaglige kulturstudier, Likestilling og mangfold (2015-2018). Asieh er født i Iran og kom til Norge som fribyforfatter i 2010 og har bodd i Trondheim med sin mann og datter. Hun er en fulltidsaktivist og har kjempet for menneskerettigheter og ytringsfrihet både i Iran, Norge og internasjonalt. Asieh Amini er styremedlem i Norsk PEN, Trøndelag Teater og Trøndersk Forfatterlag. Hun har vunnet verdifulle priser inkludert Ord i grenseland-pris Norge, Fredrikstad, 2014, PEN International pris, Oxfam Novib & PEN International 2012 og Hellman/Hammett-prisen fra Human Rights Watch.

Ellen Fjestad

Ellen Fjestad er forfatter, løkbonde og sjukepleier. Hun bor og arbeider i dag på slektsgården Arstad nordre. Ellen er utdannet fra NBIs forfatterutdanning og forfatterskapet er preget av hennes bakgrunn fra landbruket i Stange. Hovedverket er den prisbelønnede roman-triologien om odelsjenta og kunststudenten Luka Kammer. Luka kjemper for verdier som jordvern, bærekraft og mangfold, med en ungdommelig energi og stå på-vilje. Fjestad debuterte i 2012 med «Sammen skal vi holde himmelen», den hadde året før gått til topps i Schibsted Forlags romanmanus-konkurranse i kategorien barn og ungdom. Hun vant Uprisen og Østfoldungdommens kritikerpris for sin første roman. Andre bok om miljøaktivisten og kunststudenten Luka Kammer heter "Døgnfluedans" og kom ut i 2013. "Den som styrer lyset" er den tredje romanen om Luka og kom ut i 2019. Bøkene er innkjøpt av Kulturrådet.