Konsert på Ingeborg Refling Hagens fødselsdag

Tangen Kirke, , kl.

Foto: John Andresen / Tore D. Jansen

Håvard Gimse, en av våre fremste pianister, har bidratt i mange musikk- og lyrikk-program. Det er en stor begivenhet at han i en hektisk førjulstid kommer til Tangen kirke: For første gang omkranser han dikt av Ingeborg Refling Hagen med klaververker av Eivind Groven (gravlagt på Tangen kirkegård), Edvard Grieg, Alf Hurum, Harald Sæverud og Geirr Tveitt. Tangen Mandskor synger, dirigert av Marianne Olasdatter Strand, en kjær tradisjon under denne årlige konserten. Opplesning av juledikt ved Hilde Kveim, Siri Lappegård og Petter Mohn. Bekransning av dikterens grav ved visesanger og forfatter Tor Karseth.

Håvard Gimse

Håvard Gimse har etablert en imponerende internasjonal karriere som solist og kammermusiker, gjort mange kritikerroste innspillinger og vunnet flere priser – i høst den prestisjefylte Lindemanprisen. Ikke minst har han løftet fram skandinavisk og norsk klassisk musikk. Gimse er professor ved Norges musikkhøgskole og bor på hjemstedet Kongsvinger

Tangen Mandskor

Tangen Mandskor ble stiftet i november 1888. Koret har vært i kontinuerlig drift siden starten. Koret (eneste mannskor i Stange kommune) deltar mye i kulturlivet, mest i nærområdet. Marianne Olasdatter Strand har dirigert koret i 37 år. Hun har mottatt Det Kongelige Selskab for Norges Vel sin fortjenestemedalje for lang og tro tjeneste.