Kulturhistorisk busstur i Stange

På gården Røhne nedre i Stange og kunstnerhjemmet Fredheim på Tangen sitter historien bokstavelig talt i veggene! Røhnes vegg- og takdekor fra 1850 er en egen historietime i seg selv, og på Fredheim skapte forfatteren Ingeborg Refling Hagen et unikt og vakkert kunstnerhjem. Nå kan du oppleve disse to stedene med en kulturhistorisk busstur!

Fredheim vil dere få høre om Ingeborg Refling Hagens kulturarbeid, hennes samfunnsengasjement og hennes kamp mot fascisme og nazisme. I hjemmet hennes samlet hun barn, ungdom og voksne om høytlesning av litteratur, og de fylte dagene med utearbeid, bokproduksjon, kreppapirblomsterlaging og teaterprøver.

Ingeborg Refling Hagen ønsket at folk skulle bli klar over sin verdighet, lære å kjenne seg selv og ta ansvar for felleskap og samfunn. Kunsten viser oss livet, hevdet hun, og alle mennesker har rett til å få del i de felles kulturelle verdiene landet vårt eier. Dette var verdiene som lå til grunn for miljøet hun skapte på Fredheim, og det hun ønsket å lære bort om litteratur og kunst der.

Røhne nedre ønskes dere velkommen inn på gårdstunet av eierne Erling Vold og Karoline Finstad Vold. I Napoleonshuset får dere høre den overraskende historien om vegg- og takmaleriene på gården. Disse ble malt til Karoline og Paul sitt bryllup i 1851 og viser historiske hendelser på 1800-tallet. Napoleons gravferd er en av dem, så her blir det både Europahistorie og lokalhistorie på en gang!

På Røhne nedre serveres en to-retters lunsj som en del av turen

På gården finner dere også Røhne bryggerhus. Vi tar dere med i bryggeriet og det blir mulighet for å handle med hjem om noen ønsker det.

Vi tilpasser innhold og rekkefølgen på besøket hos oss etter deres ønsker.

Inkludert i pakken:

Varighet: 4,5 timer
Antall: 20 – 55 personer
Pris: 860 kr per person, drikke til maten kommer i tillegg.
Bestilling: karoline@rohnenedre.no
Mobil: 96227215 eller