Jul på Fredheim – for 3. trinn i Stange kommune

Ingeborg Refling Hagen kulturhus – Fredheim har nå hatt besøk av alle 3. trinnselever, totalt 225 elever, i Stange kommune. De har fått en smakebit av «Jul på Fredheim» gjennom den kulturelle skolesekken.

Siri Lappegård har formidlet julefortellinger av Ingeborg Refling Hagen. Hun fortalte blant annet en historie knyttet til en spesiell juletrepynt på Fredheim som er oppkalt etter Bjørn Helland Hansen. Blomstene i sølvpapir kalles Store Bjørns julelilje etter han som først lagde dem, og av fortellingen om livet hans lærer vi noe om aldri å gi opp selv om det kan se mørkt ut.

Siri fortalte også om en tsjekkisk flyktning som bodde med sin familie hos Ingeborg over en lengre periode under krigen på slutten av 60 – tallet. Han ville gi Ingeborg og Fredheim en gave i takknemlighet for at de hadde fått bodd der. Hver dag tok han med seg en vedkubbe opp på rommet og før jul i 1970 ble gaven overrakt Ingeborg. En julekrybbe med flotte utskårede figurer. Denne julekrybben står framme hver jul på Fredheim.

Elevene har lyttet godt til fortellinger og brukt øynene ivrig for å få med seg all kunsten som omgir dem når de er på besøk.