To planker og en snøkrystall

Foto: Jonas Jeremiassen Tomter

Menneskenes forestillingsevne og kreativitet har til alle tider vært en drivkraft til å skape. I denne konsertforestillinga av Ann-Elin Lium, Margrete Nordmoen og Frode Berntzen har de latt seg inspirere til å ta utgangspunkt i det naturen gir og så se hvordan det skapende mennesket undrer seg, forstår og innretter seg. Skienes historie er lang og full av fantastiske fortellinger om hvordan to planker ble et viktig verktøy for å leve og overleve i det kalde og snørike nord. Arbeidsliv og kulturliv har i vårt område vært og er fortsatt sterkt knyttet til snø, vinter og ski. Konsertforestillinga skaper med ord, sang og musikk et rom for de lokale snø- og ski-fortellingene. Her fortelles om jordmora som går på sine jordmorski for å hjelpe et nytt menneskebarn inn i verden, minner fra barndommens lysløyperenn og nerverpirrende utforkjøringer blir satt ord på.

Forestillinga inneholder både tradisjonsmateriale og tekster fra flere Innlands-forfattere (som Ove Røsbak, Helen Rønningsbakken, Einar Skjæraasen, Halldis Moren Vesaas m. fl.). Det vil også være nyskrevet og komponert materiale av utøverne selv. Med på laget har de tre utøverne hatt regikonsulent Indra Lorentzen, kjent bl.a. fra sine roller som prima ballerina i Nasjonalballetten og fra mange oppdrag som koreograf og regissør gjennom en lang karriere.

Frode Berntzen

Frode Berntzen spiller sin egen musikk i bandet Briskebyen Lyttemannslag og er med i flere band i Innlandet. Han har hatt flere oppdrag for Teater Innlandet og er etablert med eget studio, StudioEner på Hamar. Berntzen er utdannet ved Norges Musikkhøgskole. Han underviser i gitar og samspill på musikklinja ved Stange v.g. skole.

Ann-Elin Lium

Ann-Elin Lium fra Stange har jobbet som profesjonell forteller mer eller mindre siden slutten av 90-tallet. Alene og i samarbeid med musikere har hun fortalt for tusenvis av barn og voksne, og holdt fortellerkurs for barnehage- og skoleliv, turistliv og foreningsliv rundt om i landet. Hun har fortellerutdanningen sin fra England og Norge og lærerutdannelsen fra Hamar Lærerhøgskole.

Margrete Nordmoen

Margrete Nordmoen er frilans musiker og rektor i Løten kulturskole, oppvokst i Trysil, bor i Stange. Hun har lærer- og folkemusikkutdanning fra Hamar Lærerhøgskole, Folkemusikkstudiene på Rauland (Høgskolen i Telemark) og NTNU, Trondheim. Nordmoen er i dag student ved KMH – Kungl. Musikhögskolan.