Robert Burns-fest!

Burns regnes som Skottlands nasjonaldikter, og hans fødselsdag feires hvert år - "Burns night".

Vi feirer Burns ved å gi et innblikk i hans liv og dikting, og hva han betyr for utviklingen i Skottland i dag.

Kåseri, musikk og opplesning ved Bjørg Dystvold Nilsson, Bjørn Sverre Kristensen og Hallvord Reiar Michaelsen Steen. Allsang og smaksprøver på skotsk mat.

Bjørn Sverre Kristensen

Bjørn Sverre Kristensen (1954): komponist og tidligere førstelektor i musikk ved Høgskolen i innlandet. Med skotsk mor, og mormor har han vokst opp med skotsk kultur: musikk, poesi, mat, og folklore. Han feiret Halloween med sine brødre og familien flere årtier før det ble populært i Norge og fører fremdeles tradisjonen videre til nye slektsledd i familien. Som barn lærte han skotske folkesanger og folketoner av sin mor, og skotske bevergelser fra sin mormor, som aldri lærte seg norsk, men som snakket skotsk og gælisk til barnebarna. Bjørn Sverre tilhører på morssiden de to skotske klanene McIntyre og Sinclair, og bærer med stolthet sine klaners kilter.