Ingeborgdagene: Program 24. april

Litteraturfestivalen Ingeborgdagene er et kulturarrangement på Tangen med fokus på litteratur, men også teater, billedkunst, dans og musikk. Årets tema er Miljø og kultur. Billettsalg på hoopla.no. Barn og unge under 18 år går gratis.

PROGRAM: Kl. 13:30: Dans på tunet: "Underveis" Fra kl. 14: Tre innlegg om Miljø og kultur ved Ingun Grimstad Klepp, Inge Iversen og Sigrid Salen. Kl. 15:30: Paneldebatt om Miljø og kultur. Deltakere er Maja Lunde, Ingun Grimstad Klepp, Inge Iversen og Sigrid Salen. Debattleder: Carsten Bleness. Om programmet: Ute på tunet fremfører 2. klasse ved danselinja på Stange videregående skole en koreografi rundt fenomenet reise: "Underveis". På vei et sted. En reise for å finne noe. For så å dra hjem og finne det. Medvirkende dansere er Astrid Marie Brænden, Malin Hagen, Maia Kilde Haug, Sara Kristine Hassan Hoelseth, Ida Michelle Hoffstuen, Oda Margrethe Granlund Linstand, Ida Kompen Myhre, Isabel Benedicte Hovden Nilssen og Martine Støholen. Koreograf er Cecilie Sleppen Ålskog.

Ingun Grimstad Klepp, Inge Iversen og Sigrid Salen vil holde hvert sitt innlegg med fokus på miljø, men fra ulike ståsteder: Ingun Grimstad Klepp er professor i klær og bærekraft, og arbeider på Forbruksforskningsinstituttet SIFO på OsloMet. Hun har i flere tiår vært viktig i å spre kunnskap om klær og få i gang debatt om klær og miljø. Hennes innlegg vil handle om natur og kultur i klesskapet. Hvordan få klær til å vare lenger?

Inge Iversen er samfunnsengasjert kunstner, og flere av hans arbeider kan betraktes som kommentarer til dagens forbrukersamfunn og den overfloden vi i vår del av verden lever i.

Sigrid Salen er pensjonert lektor, og har selv har bodd og studert på Fredheim. Hennes innlegg vil handle om mat, miljø og kultur, deriblant matens rolle i litteraturen, kokkekunsten på Fredheim og matlaging basert på enkle prinsipper og sunn fornuft.

Innleggene etterfølges av en debatt med tema Miljø og kultur der Ingun Grimstad Klepp, Inge Iversen og Sigrid Salen deltar sammen med forfatter Maja Lunde. Maja Lunde er en av Norges mestselgende forfatter, også i utlandet, og har med den pågående Klimakvartetten skrevet skjønnlitteratur om klima og miljø. Debattleder er Carsten Bleness.