Ingeborgdagene: Program 23. april

Program:

Kl. 10: Tegnekurs v/ Nils Axle Kanten for forhåndspåmeldte elever fra Stange-skolene 5. - 7. trinn

Kl. 13: Dans på tunet v/ 2. trinn på danselinja, Stange videregående skole

Kl. 13:30: Sambygdinger leser Ingeborg Refling Hagen

Kl. 14: Fire innlegg med tema Inkludering: Glenn Erik Haugland (kl. 14-14:30), Thomas Tvedt (kl. 14:30-14:50), Bjørn Hatterud (kl. 14:50-15:10) og Ella Marie Hætta Isaksen (kl. 15:10 -15:30)

Kl. 15:30: Pause

Kl. 16: Paneldebatt med tema Inkludering. Deltakere er Ella Marie Hætta Isaksen, Bjørn Hatterud, Thomas Tvedt og Glenn Erik Haugland. Debattleder: Carsten Bleness. Varighet ca. 1,5 timer.

Om programmet: Nils Axle Kanten er en prisvinnende tegneserieforfatter som er best kjent for avistegneserien Hjalmar og ruteserien Firekanta. Kanten har en unik evne for karikering som vil inspirere tegneglade barn og unge. Tegnekurset er forbeholdt elever på 5. – 7. trinn i Stange-skolene. Informasjon om påmelding kommer via skolene.

2. klasse ved danselinja på Stange videregående skole fremfører en koreografi av Cecilie Sleppen Ålskog.

Sambygdingene Nina Weensvangen og Monica Myhre inviterer til et nært møte med Refling Hagens forfatterskap når de leser selvvalgte tekster av Ingeborg.

Glenn Erik Haugland, Thomas Tvedt, Bjørn Hatterud og Ella Marie Hætta Isaksen vil holde hvert sitt innlegg med tema Inkludering:

Glenn Erik Haugland er komponist og musikkdramatiker med stort samfunnsengasjement. Med festivalen TronTalks inviterer han til møter mellom musikk, kunst og filosofi.

The Voice-aktuelle Thomas Tvedt er artist, sangpedagog og musikkterapeut, og vil snakke om hvordan det er å leve som blind i en verden skapt av og for seende.

Bjørn Hatterud har et tverrfaglig kunstnerisk virke, og er særlig opptatt av motsetningsparene høy/lavkultur, konformitet/motstand og normalitet/avvik. Hatterud har som forfatter skrevet om sin oppvekst som funksjonhemmet.

Ella Marie Hætta Isaksen er kjent blant annet som vokalist i bandet ISÁK og som Stjernekamp-vinner i 2018. I 2021 utgav hun boka «Derfor må du vite at jeg er same», som er tema for hennes innlegg.

Innleggene etterfølges av en panelsamtale med tema Inkludering der Ella Marie Hætta Isaksen, Bjørn Hatterud, Thomas Tvedt og Glenn Erik Haugland deltar. Debattleder er Carsten Bleness.