Ingeborgdagene - 24. april

Skrivekurs v/ Ted Granlund og tegnekurs v/ Øyvind Torseter tilbys elever på 5., 6. og 7. trinn i Stange-skolene. Det er forhåndspåmelding til kursene via denne nettsiden: https://www.stange.kommune.no/category21024.html. Det er 10 plasser pr. kurs, og førstemann til mølla. Gratis deltakelse, billettsalg gjelder øvrig program.

Øyvind Torseter er årets festivalkunstner, og utstillingen åpner kl. 14. Den Oslobaserte kunstneren, som opprinnelig er fra Stange, er illustratør, barnebokforfatter, tegneserieskaper og billedkunstner. Torseter regnes som en av landets fremste billedbokkunstnere.

I november 2020 kom boka «Det brenner en ild» om Ingeborg Refling Hagen som dikter, formidler og aktivist. Bokens redaktør Berit Tversland stiller til bokbad, og vil gi oss et innblikk i artikler, biografisk stoff og tanker fra menneskers møte med Ingeborg og hennes forfatterskap.

Ingeborg Refling Hagen skrev for folket, og det var av folket hun ønsket å bli lest. Nytt av året er at lokale personer generelt, og Tangenfolk spesielt, inviteres til å presentere en valgt tekst for sine sambygdinger og andre besøkende.

NB: Det legges opp til at programmet kan gjennomføres utendørs. Husk å kle deg etter været. Litteraturfestivalen Ingeborgdagene er et kulturarrangement på Tangen med fokus på litteratur, men også teater, billedkunst, dans og musikk.