"Anders husmann" / bygdedans på tunet

8. jun. 2024, kl. 18:00

Foto: Anno / digitaltmuseum.no

Arne Møller (trekkspill) og Thomas Eid (fele) spiller opp til dans på Fredheim-tunet, med musikk fra Hedmark og Stange. Kom og dans!

Skuespillere og fortellere framfører novella "Anders husmann" av Ingeborg Refling Hagen mellom dansene. Kom og lytt og opplev ei tidløs fortelling om mennesker fra vår nære fortid!

• 8. jun. 2024, klokka 18:00 - 20:00

Thomas Eid

Thomas Eid spiller fele. Han er født på Lillehammer i 1953 og tok agronomeksamen på Jønsberg/Stange i 1976. Thomas har de siste 40 årene besøkt Hedemarken ofte og spilt mye av musikken fra denne regionen. Han var i 1986 med på å gi ut plata «Karva blanding» med Drengestumusikken, og spiller nå i gruppene Att og fram og Finno Trio.

Arne Møller

Arne Møller spiller diverse typer trekkspill. Han ble født på Hamar i 1953. På 70-tallet var han ofte ute på Tangen og så oppførelser av Kinck og Wergeland, og ble inspirert av Ingeborg Refling Hagen til å studere nordisk og kristendomskunnskap - noe han senere supplerte med folkeminnevitskap og musikk. I 1980 samlet han og Atle Lien Jenssen folkemusikk på Hedemarken, som nå er arkivert på Glomdalsmuseet. I 1986 var han med på plata «Karva blanding» med Drengestumusikken. Han spilleri gruppene Att og fram og Finno Trio.