Wergelandsfesten 2020 – digital markering

Dato: 17. juni 2020
Tid: 00:00 - 00:00
Festivaler

I vår informerte vi om at arrangementet i anledning Henrik Wergelands 212-årsdag 2020 i regi av Ingeborg Refling Hagens kulturhus Fredheim avlyses etter krav fra myndighetene.

Like fullt uteblir heldigvis ikke markeringen av Wergelandsdagen 2020. Når en krise inntreffer, er det betydningsfullt hvilke idéer som er i omløp. Det erfarte Ingeborg Refling Hagen til gagns, noe som bidro til at hun ga Wergelands forfatterskap og virkefelt så stor betydning. Flere av de planlagte programpostene flyttes til Wergelandfesten 2021, mens andre realiseres allerede i år – skriftlig eller gjennom video-opptak.

Vi gleder oss over å formidle:

• Tale for dagen ved Else Skagestad (18 år)
  • Ingeborg Refling Hagen: Henrik Wergeland, lest av Vidar Olaussen og Petter Mohn. Videoopptak på Fredheim ved Thor Hauknes
  • Henrik Wergeland: Følg Kaldet, kort presentasjon av Dagne Groven Myhren. Videoopptak i Ingeborg Refling Hagens hus på Ekeberg i Oslo, hvor hun bodde før krigen, ved Frode Kayser
  • «Med en ustanselig Regn af Fioler». Familieforestilling ved barn og unge fra Grav litteratur- og teatergruppe, Bærum. Digitalt overført fra senter for Holocaust og livssynsminoriteter, Oslo, ved Tor Torgersen og Jørgen Tangen

Dette legges ut 17. juni.

Med hilsen Komitéen for Wergelandfesten 2020 ved Anne Jorunn Kydland