Wergelandsdagen 2018

Grav litteratur- og teatergruppe framfører «Fjellstuen»

Feiringen av Henrik Wergelands 210-årsdag 17. juni 2018 ble variert og vakker. Programmet var myntet på hele familien. Lavvoer, telt, samt tunets kulturlåve (opplyst av Grethe Scheis salgsutstilling) og et nyoppusset Fredheim ga ly under styrtregn-bygene.

Programmet var delt inn i tre bolker: Den dramatiske, Den politiske og Den lyriske Wergeland. Gjennom fabler, dikt, dialoger og skuespill, sang og musikk – og dagens tale – kom Wergeland frem i hele sin fylde. Flere av innslagene formidlet dikterens opplevelse av universets rikdom, fra blomsten til stjernene. Samtidig ble det tydelig hvordan han kommenterte og kritiserte fenomener i sin samtid og hvordan han kan gi styrke og innsikt i vår egen tid gjennom tekster med aktualitet. Kjente og ukjente frihetsdikt ble resitert og sunget, hans siste drama Fjellstuen fremført av 25 barn og unge til originalskrevet Ole Bull-musikk. Dagens tale «Wergeland som inspirator for menneskerettsarbeid» gjorde dypt inntrykk.Tekster som Wergeland-arrangementet på Tangen tradisjonelt har rommet, ble kombinert med nye innslag, til og med musikalske urfremføringer. Allsang, korsang og solosang, fløyte-, trompet-, fiolin- og harpespill beriket. At oppleserne veksler mellom barn og voksne (noen fra nærområdet, andre langveisfra) gagner formidlingen av Wergelands diktning. De yngste kunne velge mellom mange tilbud: Dukketeater, fortellerteater, sang, rebus, lek, hesteskyss og kransbinding.

Kvelden ble avsluttet i Tangen kirke med «Wergeland for harpe og stemme», hvor Jan Erik Vold inspirert og innsiktsfullt delte sin kjærlighet til Wergeland med et tallrikt og takknemlig publikum.

Ingeborg Refling Hagens Kulturhus Fredheim takker alle bidragsytere og støttespillere for et svært vellykket arrangement. Takk også til Suttung teater og forlag og Tangen menighetsråd for godt samarbeid. I 2019 feirer Fredheim «Wergelandsdagen» lørdag 15. juni.