‘Den indiske Cholera’ – seminar om Wergeland og imperialismen

Henrik Wergeland hadde imponerende innsikt i forholdene i India. I et engasjerende foredrag av Elisabeth Oxfeldt fikk publikum høre om Wergelands kamp mot imperialisme, og om undertrykkelse på nasjonalt, etnisk og individnivå – herunder også kjønnsperspektivet. Han skrev dramaet «Den indiske Cholera» om slike emner.

Et 30-talls meget interesserte og kunnskapsrike publikummere hørte på foredraget den 28. januar, og sceniske lesninger ved skuespillere fra Hamar Teater viste styrken i tekstene.

Diskusjonen etterpå handlet blant annet om utfordringene ved å sette opp stykket i dag – og i Wergelands samtid.

Siri Lappegård ledet arrangementet og diskusjonen, Anders Kippersund hadde ansvar for sceneutvalg og framføring, skuespillere knyttet til Turneteateret og Hamar teater bidrog med opplesing/skuespill og Elisabeth Oxfeldt holdt foredrag. Kulturhus Fredheim takker alle bidragsytere for en lærerik ettermiddag, og Hamar teater for godt samarbeid.