Salgsutstilling - Anne Kristin Øierud

Anne Kristin Øierud viser uttrykksfulle portretter og bilder, ofte inspirert av myter. Kom og opplev hennes detaljrike, visuelle fabler!

Anne Kristin Øierud

Anne Kristin Øierud har bred utøvende kunstnerisk erfaring og har deltatt på over 40 kollektiv- og separatutstillinger. Øierud har arbeidet aktivt som billedkunstner siden 1984. Allerede som 14-åring ble hun elev i Brask Danielsens Atelier og lærte å tegne etter levende modell. Øierud har fagutdannelse fra videregående skole for estetiske fag og har gått i lære og arbeidet med dekor på keramikkfabrikken Trifa i Halden under billedkunstneren og keramikeren Otto Mulders. Hun har også fått veiledning av billedkunstneren Marit Aabel. Øierud er utdannet cand.polit i pedagogikk fra UiO og skrev hovedoppgave om estetikkens rolle i kultur og skole. Ved å analysere norske læreplaner fra 1939 til og med L97 kunne hun vise at skolen synes å ha en instrumentell forståelse av kunst og estetikk, og bruker sosiale,psykologiske eller skolefaglige grunner til å begrunne kreative fag. Øierud har også spesialpedagogikk, Norsk som andrespråk og kulturkunnskap og folkloristikk i fagkretsen.